W przypadku niezrealizowania założonego w umowie o powierzenie grantu wskaźnika lub wskaźników objętych daną kwotą ryczałtową w całości, dana kwota ryczałtowa jest uznana za niekwalifikowalną a Grantobiorca zostaje wezwany do zwrotu środków. Rozliczenie kwoty ryczałtowej dokonywane jest bowiem w systemie „spełnia-nie spełnia”. Dlatego bardzo ważne jest określenie dla kwot ryczałtowych takich wskaźników, które będą jasno świadczyły o kwalifikowalności kwoty ryczałtowej oraz nie wskazywanie zbyt dużej liczby wskaźników dla jednej kwoty, gdyż nieosiągnięcie jednego z np. 5 określonych wskaźników oznaczać będzie brak kwalifikowalności kwoty ryczałtowej w całości. Podkreślić należy, że tylko realizacja w 100% wszystkich wskaźników określonych dla kwoty ryczałtowych jest warunkiem do uznania kwoty ryczałtowej za kwalifikowalną w ramach grantu.
W przypadku jakiejkolwiek trudności z osiągnięciem wskaźnika zalecamy kontakt z Operatorem na jak najwcześniejszym etapie. W wielu przypadkach przy wsparciu doradcy lub animatora możliwe jest zastosowanie działań naprawczych minimalizujących ryzyko nieosiągnięcia rezultatów.
Zwrot środków
Grantobiorca może zostać zobowiązany do zwrotu całości lub części grantu, jeśli:
– środki zostały wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
– nie osiągnięto zakładanych rezultatów/wskaźników,
– nie złożono sprawozdania lub nie dostarczono dokumentów potwierdzających osiągnięcie wskaźnika,
– Grantobiorca nie przestrzega wartości UE w prowadzonych działaniach.
Wezwanie formułowane jest w formie pisemnej.
Zwrotu należy dokonać w ciągu 10 dni roboczych od wezwania Operatora na rachunek z którego Grantobiorca otrzymał środki na realizację grantu.